Over Mister Money | Contact
Home  
Vergelijken
- Spaarrente
- Hypotheekrente
- Geld lenen
- Creditcard
- Betaalrekeningen
Nieuws
- Belasting
- Verzekeren
- Hypotheken
- Sparen
- Lenen
- Pensioen
- Beleggen

De taal in Turboland

Auteur: Ivo van Vugt (Advies v. Vugt) zaterdag 23 december 2017
Door de komst van de Turbo wordt een belegger met nieuwe terminologie geconfronteerd: De turbo-taal. Voorbeelden daarvan zijn hefboom, financieringsniveau, stop loss-niveau en ratio. Hieronder vind je een korte uitleg van de begrippen in Turboland.

Hefboom
In de hefboom van een Turbo kun je aflezen hoeveel sneller de Turbo beweegt in vergelijking met de koersschommelingen van de onderliggende waarde. Niet elke Turbo heeft dezelfde hefboom. Hoe hoger de hefboom van de Turbo, des te groter de koersgevoeligheid is ten opzichte van de onderliggende waarde. Kortweg betekent dit dat koersstijgingen en -dalingen sterker worden uitvergroot.

Financieringsniveau

Turbo Long
Het financieringsniveau van een Turbo Long is het deel van de onderliggende waarde dat de bank voor je financiert. Over dit niveau wordt er in het algemeen op dagbasis financieringskosten verrekend, waardoor dit iedere dag oploopt. Dividend wordt teruggegeven door het financieringsniveau te verlagen. De dividenduitkering heeft hierdoor geen invloed op de prijs van de Turbo.

Turbo Short
Deze Turbo werkt tegenovergesteld. Indien je een Turbo Short koopt, is het alsof de bank de onderliggende waarde voor jou verkoopt. Deze activiteit wordt ook wel 'short gaan' genoemd. De opbrengst genereert over het algemeen rente die ten goede komt aan het financieringsniveau. Je ontvangt bij een Turbo Short in dat geval renteopbrengsten over zowel jouw inleg als de verkoopopbrengst van de onderliggende waarde. Bij een dividend uitkering wordt het financieringsniveau verlaagd. De dividenduitkering heeft hierdoor geen invloed op de prijs van de Turbo.

Stop loss-niveau
Iedere Turbo heeft een stop loss-niveau om je te beschermen als jouw verwachting voor wat betreft de koers niet uitkomt. Indien de onderliggende waarde het stop loss-niveau bereikt of eronder zakt wordt een Turbo Long beŽindigd. Het omgekeerde geldt voor een Turbo Short. Indien de onderliggende waarde het stop loss-niveau heeft bereikt of erboven komt wordt deze beŽindigd. De restwaarde van de Turbo wordt na beŽindiging van de Turbo uitgekeerd.

Het verschil tussen de koers waarop de bank het stop loss-niveau tegen marktprijzen heeft kunnen afwikkelen en het financieringsniveau wordt restwaarde genoemd. Minimaal is de restwaarde € 0,-. Wanneer de koers van de onderliggende waarde zowel door het stop loss-niveau als het financieringsniveau is geraakt neemt de bank die verliezen voor haar rekening.

Ratio
Hoeveel Turbo's je zou moeten kopen om één keer in de onderliggende waarde te beleggen wordt bepaald door de ratio van een Turbo. Een ratio van bijvoorbeeld 10 houdt in dat als de onderliggende waarde 10 verandert, de Turbo € 1 verandert.

Als de AEX met 10 punten verandert, zal de Turbo met € 1 veranderen. Die ratio is ingevoerd, omdat anders bijvoorbeeld € 575 voor een Turbo op de DAX wordt betaald, met een ratio van 100 is dat € 5,75.

Onderliggende waarde Ratio verandering Verandering prijs Turbo
AEX 10 1 EUR
DAX 100 1 EUR
Heineken 1 1 EUR
Google 10 1USD ~ EUR 0.75-0.80
Dow Jones 100 1USD ~ EUR 0.75-0.80
EUR USD 0.01 1USD ~ EUR 0.75-0.80


Stem / voeg toe:

nujij.nl ekudos msn-reporter  delecious.com digg google 



Lees ook de volgende gerelateerde artikelen:
Turboís in de praktijk
Wat zijn Turboís?


Extra mogelijkheden:
RSS feed
Gratis nieuwsbrief
Dossiers

Zoeken:
Vergelijken:
Berekenen:
Altijd het actuele financiŽle nieuws en rentes aangaande sparen, lenen, hypotheekrentes etc.?
Ja, hou mij op de hoogte.
 
Heb je op dit moment een lening?
Ja Nee Weet ik niet