Over Mister Money | Contact
Home  
Vergelijken
- Spaarrente
- Hypotheekrente
- Geld lenen
- Creditcard
- Betaalrekeningen
Nieuws
- Belasting
- Verzekeren
- Hypotheken
- Sparen
- Lenen
- Pensioen
- Beleggen

Vanaf december ťťn loket voor alle financiŽle klachten

Auteur: Annette Zeelenberg Donderdag 10 november 2005
span class="koptekst">Binnenkort is er ťťn loket waar consumenten terecht kunnen met al hun klachten over de financiŽle dienstverlening. Banken, verzekeraars en tussenpersonen stellen daartoe op 1 december een centraal telefoonnummer en een website in werking.

Nu heeft iedere financiŽle instelling nog een eigen geschillencommissie. Dat levert nogal eens onduidelijkheid op bij consumenten. Want waar moet je precies zijn met je klachten en welke regeling hoort daar dan bij. Een centraal klachtenloket met ťťn klachtenregeling voor de totale financiŽle dienstverlening moet daar verandering in gaan brengen. Consumenten kunnen daar dan telefonisch of via een website terecht met klachten over bijvoorbeeld (of advies over) bankrekeningen, hypotheken of verzekeringen. Roland Kroes van het Verbond van Verzekeraars verwacht dat het voor consumenten een stuk eenvoudiger zal worden om hun klachten te laten behandelen. "Het is nu vaak onnodig lastig om de juiste instantie te pakken te krijgen".

Vanaf 2007 ťťn geheel
Het telefoonnummer en de website zijn vanaf 1 december in de lucht. Maar wie het nummer belt krijgt nu nog een keuzemenu te horen en wordt doorverwezen naar de juiste instantie. De verwachting is dat begin 2007 alle klachteninstituten en regelingen zijn geÔntegreerd tot ťťn geheel. De huidige klachtenregelingen zullen tot die tijd naast elkaar blijven bestaan.

Duidelijkheid
Het initiatief vloeit voort uit de Wet FinanciŽle Dienstverlening (WFD) die begin volgend jaar in werking treedt. De WFD verplicht financiŽle dienstverleners zich aan te sluiten bij een erkende geschilleninstantie. Volgens het Verbond van Verzekeraars voldoen de initiatiefnemers hier momenteel wel aan, maar bestaan er tussen de verschillende regelingen veel verschillen. "Dit werkt verwarrend voor de consument. Vooral omdat deze steeds vaker kiest voor gecombineerde producten. Het is dan niet direct duidelijk welke regeling op zijn klacht van toepassing is. Een gezamelijk klachteninstituut maakt daaraan een einde".

De feiten op een rijtje:
  • Er komt ťťn loket voor consumenten met klachten over de financiŽle dienstverlening.
  • Voor alle klachtenregelingen zal ťťn procedure gaan gelden.
  • Het loket is vanaf 1 december 2005 te vinden op www.financiŽleklacht.nl en via 0900-3552248.
  • Begin 2007 zullen alle financiŽle instellingen aangesloten zijn.

Stem / voeg toe:

nujij.nl ekudos msn-reporter  delecious.com digg google 



Lees ook de volgende gerelateerde artikelen:
Schenken: hoe zit dat met de belasting?
OfficiŽle vrije dagen en verlof
Loonstrook 2014 - Uitleg en overzicht
Tips voor invullen van de aangifte
Loonstrook 2013


Extra mogelijkheden:
RSS feed
Gratis nieuwsbrief
Dossiers

Zoeken:
Vergelijken:
Berekenen:
Altijd het actuele financiŽle nieuws en rentes aangaande sparen, lenen, hypotheekrentes etc.?
Ja, hou mij op de hoogte.
 


Vergelijk hier de ziektekostenverzekeringen.
Ziektekostenverzekering vergelijken   
Heb je op dit moment een lening?
Ja Nee Weet ik niet