Over Mister Money | Contact
Home  
Vergelijken
- Spaarrente
- Hypotheekrente
- Geld lenen
- Creditcard
- Betaalrekeningen
Nieuws
- Belasting
- Verzekeren
- Hypotheken
- Sparen
- Lenen
- Pensioen
- Beleggen

Loyaliteit geeft soms nog steeds nadeel

Auteur: Anneke Ranzato (mijngeld.blog.nl) maandag 5 december 2011
Als je klant bent van een financiële instelling neem je doorgaans aan dat deze bank of verzekeraar graag wil dat je ook klant blijft. In de marketing is immers bij iedereen bekend dat het werven van een nieuwe klant veel meer geld en energie kost dan het behouden van een bestaande klant. Daarom zou je verwachten dat banken hun klanten in de watten leggen. Misschien zelfs extra voordeel bieden om ervoor te zorgen dat ze klant blijven.

In de financiële wereld lijkt dit echter niet zo te werken. Misschien dat een goede relatie op een echt groot deposito een tiende extra rente kan lospeuteren als hij dreigt naar een ander te gaan? In de regel wordt het bij bank- en verzekeringsproducten echter niet beloond als je een trouwe klant bent. Sterker nog, er zijn nog steeds situaties waarin je als bestaande relatie benadeeld wordt ten opzichte van nieuw binnengehaalde klanten.

Het gaat hierbij om het verschijnsel dat sommige banken nog steeds twee verschillende rentelijsten hebben voor hypotheken. De ene lijst laat ‘arrangementstarieven’ zien- die worden aangeboden aan nieuwe klanten, de andere ‘venstertarieven’ – die worden toegepast bij renteverlenging. Heb je bij zo’n bank een hypotheek waarvan eerste rentevastperiode afloopt, dan krijg je in je verlengingsvoorstel dat venstertarief aangeboden. Dit ligt niet, zoals je misschien zou denken, lager omdat je een trouwe klant bent. Nee, het ligt hoger dan de rente die nieuwe klanten kunnen afsluiten.

Het is voor een bank natuurlijk gemakkelijk om bestaande hypotheekrelaties op deze manier uit te melken. Overstappen naar een andere geldverstrekker brengt zoveel kosten met zich mee dat deze doorgaans niet goedgemaakt worden door de lagere rente die je daar krijgt. Dus blijf je maar hangen met je hypotheek, maar je voelt je wel benadeeld.

Steeds meer banken beseffen zich dat deze werkwijze eigenlijk niet kan. Zo heeft Florius het tweesporige rentebeleid van haar voorganger Bouwfonds Hypotheken niet meegenomen. Het zijn vooral de grootbanken die hardnekkig volhouden. Met de enorme hoeveelheden hypotheken die daar lopen zou het ook een behoorlijke inkomstenschok zijn om dit rentebeleid te wijzigen. Het zou echter wel getuigen van klantvriendelijkheid. Wellicht kunnen ze met dit soort acties het imago van het bankwezen weer een beetje opvijzelen?

Stem / voeg toe:

nujij.nl ekudos msn-reporter  delecious.com digg google 



Lees ook de volgende gerelateerde artikelen:
Kies uw rentevastperiode

Overige relevante mogelijkheden op Mister Money:
  • Mister Money Nieuwsbrief
  • RSS Feed van Mister Money
  • Overzicht dossiers o.a.
  •       Maandlasten
          Overwaarde
          Nationale Hypotheek Garantie
  • Hypotheek vormen
  •       Spaarhypotheek
          Aflossingsvrije hypotheek
  • Overzicht aanbieders hypotheek
  • Hypotheekrente overzicht

  • Zoeken:
    Vergelijken:
    Berekenen:
    Altijd het actuele financiële nieuws en rentes aangaande sparen, lenen, hypotheekrentes etc.?
    Ja, hou mij op de hoogte.
     
    Heb je op dit moment een lening?
    Ja Nee Weet ik niet