Over Mister Money | Contact
- Lenen
- Pensioen
- Beleggen

Partijen en hun standpunten op financieel gebied

Auteur: Mister Money Woensdag 15 november 2006
De tweede kamer verkiezingen staan weer voor de deur. Veel mensen weten nog niet op welke partij zij deze keer gaan stemmen. Om enig licht in de duisternis te bieden heeft Mister Money een aantal belangrijke standpunten op een rijtje gezet. We hebben gekeken naar verschillende aspecten die van invloed kunnen zijn op uw financiŽle situatie.

De partijen waar we de standpunten van hebben bekeken zijn: CDA, VVD, PvdA, D66, SP, GroenLinks, ChristenUnie , PVV en de PvdD.

Als eerste kijken we naar de hypotheekrenteaftrek en wat de partijen voor starters op de woning markt willen doen. Hierover is de laatste tijd veel geschreven en gezegd. Maar wat zijn de partijen er nou eigenlijk mee van plan?
Hieronder een overzicht:

CDA: de hypotheekrenteaftrek blijft ongemoeid. Er moet volgens de partij wel een fonds komen dat het voor starters makkelijker maakt om geld te lenen.
VVD: de VVD wil de hypotheekrenteaftrek handhaven. Daarnaast wil de partij de regels voor huizen bouwen versoepelen en meer koophuizen bouwen.
PvdA: de PvdA wil de hypotheekrenteaftrek beperken tot maximaal 42%. Verder willen zij dat de huursubsidie omhoog gaat en dat er een koopbonus voor starters op de woningmark komt.
Dí66: beperking van de hypotheekrenteaftrek is voor D66 wel bespreekbaar, maar alleen als de totale lasten niet stijgen.
SP: de SP wil de hypotheekrenteaftrek beperken tot maximaal 42% ťn tot een maximumbedrag van Ä 350.000, -
GroenLinks: GroenLinks wil de hypotheekrenteaftrek beperken tot maximaal 30%. Verder willen zij een uitbreiding van de huurtoeslag.
ChristenUnie: de ChristenUnie wil de hypotheekrenteaftrek beperken tot maximaal 42%. De partij wil verder dat er meer goedkopere woningen komen voor starters en gezinnen.
PVV: de PVV wil de hypotheekrenteaftrek handhaven
PvdD: de partij wil ondermeer meer woningruimte door splitsing grote woningen en ombouwen kantoorpanden

Mister Money heeft de partijen ook vergeleken op het gebied van de zorg en zorgverzekering.

CDA: de partij wil 4 miljard euro bezuinigen op de zorg. Daarnaast willen ze ook de no-claim regeling afschaffen. Verder willen ze dat er meer geld vrijkomt voor verpleeghuizen en zijn ze voor een persoonsgebonden budget in de zorg.
VVD: de VVD wil 2 miljard euro bezuinigen en het aantel regels in de zorgsector verminderen. Daarnaast willen ze dat er meer voorzieningen naar een aanvullend pakket gaan.
PvdA: de partij wil de no-claim regeling afschaffen. Verder pleit de partij ondermeer voor 2500 extra mensen in verpleeghuiszorg en dat de tandarts en de pil weer in het basispakket komen. De PvdA is ook voor een inkomensafhankelijke premie.
Dí66: persoonsgebonden budgetten moeten zo vaak mogelijk worden toegepast. Door goede thuiszorg moeten ouderen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. PatiŽnten moeten een grotere rol kunnen spelen in het nieuwe zorgstelsel.
SP: de partij is voor het afschaffen van de no-claim en voor meer zorgvoorzieningen in wijken. Daarnaast willen zij dat de ziektekostenpremies inkomensafhankelijk worden en willen zij minder managers in de zorg.
GroenLinks: meer privacy in verpleeghuizen en de no-claim in de zorg afschaffen. Verder moet de zorgpremie en het eigen risico inkomensafhankelijk worden en moet de pil, tandarts en AWBZ in basispakket.
ChristenUnie: no-claim in de zorg afschaffen, hogere zorgtoeslag voor alleenstaanden en een lagere premie bij 'gezond gedrag'. Daarnaast is de ChristenUnie voor meer uren kraamzorg.
PVV: de partij wil extra geld voor meer verplegend personeel en eenpersoonskamers voor ouderen in verpleeghuizen.
PvdD: Ook deze partij wil de no-claim in de zorg afschaffen. Verder willen zij mantelzorg fiscaal aantrekkelijker maken, en een actieve aanpak van overgewicht. De partij wil ook dat de patiŽnt centraal komt te staan en niet het protocol.

Nederland is aan het vergrijzen en de toekomst van de AOW hangt misschien wel aan een zijden draadje. Hoe willen de partijen dat het met de AOW zal vergaan. Mister Money zet de standpunten hierover op een rijtje.

CDA:het CDA ziet de AOW als welvaartsvast basispensioen. De AOW-premies worden betaald door de belastingbetalers jonger dan 65 jaar, dus niet door de AOWíers zelf.
VVD: de AOW-leeftijd blijft 65 jaar, maar ouderen moeten na hun 65ste kunnen doorwerken.
PvdA: de partij wil dat ďrijkeĒ AOWíers vanaf 2011 gaan meebetalen aan de AOW.
Dí66: De AOW leeftijd gaat geleidelijk omhoog naar 67 jaar. De komende 24 jaar moet de AOW-leeftijd met 1 maand per jaar toenemen.
SP: AOW laten meestijgen met lonen. AOW-leeftijd blijft 65 jaar, voor zware beroepen pensioen na 40 jaar al laten ingaan.
GroenLinks: De partij wil dat de AOW met 10% verhogen. GroenLinks wil verder dat 65-plussers met een aanvullend pensioen vanaf 15.000 euro per jaar gaan meebetalen aan de AOW. De oudedagsvoorziening moet helemaal uit de belastingen worden betaald, in plaats van uit premies, zoals nu.
ChristenUnie: AOW-leeftijd blijft 65 jaar, inzet ouderen goedkoper maken voor werkgevers, uitbreiden deeltijdwerken voor 55+, ouderen moeten na hun 65ste kunnen doorwerken.
PVV: 1 miljard euro extra voor AOW'ers, AOW-leeftijd blijft 65 jaar, belastingvrij loon voor ouderen die na hun 65ste doorwerken
PvdD: AOW-leeftijd blijft 65 jaar, ouderen mogelijk maken zo lang mogelijk in de samenleving actief te blijven.

Stem / voeg toe:

nujij.nl ekudos msn-reporter  delecious.com digg google

Lees ook de volgende gerelateerde artikelen:
Zou je wel ANW krijgen als jouw partner komt te overlijden?
Meer korting op pensioenen bij grootste fondsen
Pensioen checken gebeurt steeds minder
Vrouwen krijgen lager pensioen
Gepensioneerden leveren in door simpeler loonstrookje

Overige relevante mogelijkheden op Mister Money:
  • Mister Money Nieuwsbrief
  • RSS Feed van Mister Money
  • Pensioen, alles over
  •       Pensioengat, pensioenopbouw
          Advies pensioen en VUT
  • Pensioenen, de vormen
  •       Levensloop
          Lijfrente
          AOW
          Lijfrente koopsom

Vergelijken:
    Berekenen:
    Altijd het actuele financiŽle nieuws en rentes aangaande sparen, lenen, hypotheekrentes etc.?
    Ja, hou mij op de hoogte.

Heb je op dit moment een lening?
    Ja Nee Weet ik niet