Over Mister Money | Contact
Home  
Vergelijken
- Spaarrente
- Hypotheekrente
- Geld lenen
- Creditcard
- Betaalrekeningen
Nieuws
- Belasting
- Verzekeren
- Hypotheken
- Sparen
- Lenen
- Pensioen
- Beleggen

Scheeps-cv: een slimme investering?

Auteur: Mister Money zondag 23 december 2012
Beleggen in een scheeps-cv is een heel tastbare investering. Je mag het schip tijdens de bouw bezoeken en bij de tewaterlating behoor je als een VIP tot de genodigden. Maar is beleggen in een schip ook slimme investering? De rendementen in de prospectussen spreken tot verbeelding, maar dat geldt zeker niet voor alle bijkomende risicoís.

Direct beleggen in de scheepvaart kan vrij eenvoudig via een zogenaamde scheeps-cv. Je investeert samen met nog een aantal beleggers vermogen in (meestal) één schip, bijvoorbeeld een containerschip of een tanker. Dit ingelegde vermogen beslaat ongeveer eenderde van de totale waarde van het schip. De rest wordt gefinancierd door de bank en de rederij.

Bij scheeps-cvís gaat het meestal om een nog te bouwen schip. In dat geval bestaat het rendement uit de opbrengst van het schip bij verkoop. Maar soms is het ook mogelijk om via een cv te investeren in een al bestaand schip. De inkomsten bestaan dan naast de verkoopwinst uit eventuele handelsopbrengsten en verhuur gedurende de looptijd. De participanten krijgen ieder een gelijk deel van de opbrengst.

Flink rendement?
Aanbieders van scheeps-cvís pronken vaak met schitterende rendementen: prognoses van 15 procent of meer zijn niet ongebruikelijk. Maar de realiteit kŠn er anders uitzien. De risicoís zijn namelijk behoorlijk.
Het rendement van een scheeps-cv is namelijk grotendeels afhankelijk van de uiteindelijke verkoopwaarde van een schip. Uiteraard speelt de markt daarbij de grootste rol. Maar door het cyclische karakter van de scheepvaartsector is het moeilijk te voorspellen hoe deze markt zich zal ontwikkelen. Bovendien kent een scheeps-cv meestal een lange looptijd van circa tien jaar of langer. De verkoopopbrengst van een schip is dus een onzekere factor.

Onder de marktwaarde
Een waardedrukkende factor kan nog zijn dat de reder het recht heeft gekregen om het schip aan het einde van de looptijd te kopen. En wel tegen een vooraf gestelde prijs. Die prijs ligt dan logischerwijs flink lager dan de marktwaarde. De winst voor de participanten pakt in dat geval teleurstellend uit. Let er daarom vooraf op of deze optie in het prospectus is opgenomen.

Beperkt verhandelbaar
Een ander belangrijk nadeel van een scheeps-cv is de beperkte verhandelbaarheid van de participaties. Wie van zijn aandeel in een schip af wil, heeft daarbij de toestemming nodig van alle andere stille vennoten. In de praktijk betekent dit vaak dat je je participaties niet kunt verkopen. Je kunt in dat geval niet bij je geld komen gedurende de hele looptijd. Dat is een belangrijk verschil met een scheepsbeleggingsfonds waar je wel uit kunt stappen.

Stem / voeg toe:

nujij.nl ekudos msn-reporter  delecious.com digg google 



Lees ook de volgende gerelateerde artikelen:
Vastgoed-cvís populair ondanks flinke risicoís
Tien vragen over beleggen in cvís
Beleggen in een film CV


Extra mogelijkheden:
RSS feed
Gratis nieuwsbrief
Dossiers

Zoeken:
Vergelijken:
Berekenen:
Altijd het actuele financiŽle nieuws en rentes aangaande sparen, lenen, hypotheekrentes etc.?
Ja, hou mij op de hoogte.
 
Heb je op dit moment een lening?
Ja Nee Weet ik niet