Over Mister Money | Contact
- Lenen
- Pensioen
- Beleggen

AOW: standpunten van de politieke partijen

Auteur: Mister Money Donderdag 1 oktober 2009
Het zal nog lang onrustig zijn omtrent de verhoging van de AOW-leeftijd. Niet alleen de werkgevers- en werknemersorganisaties konden het niet met elkaar eens worden, ook in politiek Den Haag zijn ze er nog lang niet uit. Bekijk hier de standpunten van de verschillende politieke partijen uit de oppositie.

VVD: De VVD pleit voor een flexibele AOW-leeftijd. In het plan van de VVD wordt iedereen ontzien die meer dan 40 jaar gewerkt heeft. Voor deze groep verandert er dus niets. Voor mensen bij wie dat niet het geval is, zal de AOW-leeftijd vanaf 2011 in 24 stappen van één maand verhoogd worden naar 67 jaar.

SP: De SP vindt dat de AOW-leeftijd ongewijzigd op 65 jaar moet blijven. Zij zijn van mening dat een verhoging van de AOW-leeftijd ongewenst, onzinnig en onnodig is. Daarnaast is de SP van mening dat vervroegd uittreden gewoon mogelijk moet blijven.

D66: D66 wil dat de AOW-leeftijd beter aansluit op de levensverwachting. De partij stelt daarom voor om de komende 24 jaar de AOW-leeftijd met één maand per jaar te verhogen tot een maximale leeftijd van 67 jaar. Daarnaast wil D66 dat er vastgehouden wordt aan een gemaximeerde AOW-premie.

GroenLinks: GroenLinks is voorstander van een flexibele AOW-leeftijd en wil dat de AOW gekoppeld wordt aan het arbeidsverleden. Het arbeidsverleden gaat lopen vanaf het 23e jaar. Wie op deze leeftijd al werkt, kan met 63 jaar met pensioen. Mensen die vanwege een studie pas later beginnen met werken, moeten langer doorwerken met een maximum van 67 jaar.

PVV: De PVV is dezelfde mening toebedeeld als de SP. Ook zij vinden dat de pensioenleeftijd niet verhoogd mag worden naar 67 jaar.

Stem / voeg toe:

nujij.nl ekudos msn-reporter  delecious.com digg google

Lees ook de volgende gerelateerde artikelen:
Zou je wel ANW krijgen als jouw partner komt te overlijden?
Meer korting op pensioenen bij grootste fondsen
Pensioen checken gebeurt steeds minder
Vrouwen krijgen lager pensioen
Gepensioneerden leveren in door simpeler loonstrookje

Overige relevante mogelijkheden op Mister Money:
  • Mister Money Nieuwsbrief
  • RSS Feed van Mister Money
  • Pensioen, alles over
  •       Pensioengat, pensioenopbouw
          Advies pensioen en VUT
  • Pensioenen, de vormen
  •       Levensloop
          Lijfrente
          AOW
          Lijfrente koopsom

Vergelijken:
    Berekenen:
    Altijd het actuele financiële nieuws en rentes aangaande sparen, lenen, hypotheekrentes etc.?
    Ja, hou mij op de hoogte.

Heb je op dit moment een lening?
    Ja Nee Weet ik niet