Over Mister Money | Contact
Home  
Vergelijken
- Spaarrente
- Hypotheekrente
- Geld lenen
- Creditcard
- Betaalrekeningen
Nieuws
- Belasting
- Verzekeren
- Hypotheken
- Sparen
- Lenen
- Pensioen
- Beleggen

Vergoeding diefstal verschilt per verzekeraar

Auteur: Annette Zeelenberg Donderdag 8 mei 2008
Hoeveel consumenten terugkrijgen voor hun gestolen spullen, verschilt per verzekeraar. Dat komt omdat de afschrijvingsmethoden van verzekeraars soms sterk uiteen lopen. Dat constateert de Consumentenbond na een rondgang langs enkele schadeverzekeraars.

Veel mensen verwachten dat ze na schade of diefstal een bedrag krijgen waarmee ze hetzelfde product kunnen terugkopen. Maar in de praktijk valt dat vaak tegen en wordt er een lager bedrag of helemaal niets uitgekeerd. Veel inboedelgoederen worden namelijk door verzekeraars al binnen een paar jaar afgeschreven. Zeker als het om elektronica- en computerapparatuur gaat.

Een digitale camera is veelal na vier jaar niets meer waard. En voor een beschadigd of gestolen mobieltje krijgen consumenten vaak na twee jaar al niets meer terug. Ook computerapparatuur wordt snel afgeschreven. Volgens de bond kunnen verzekerden rekenen op drie jaar voor een laptop, vier of vijf jaar voor een desktop en zes jaar voor een monitor.

Soms grote verschillen
De Consumentenbond achterhaalde dat de afschrijvingsmethodes bij alle verzekeraars anders zijn en dat er soms grote verschillen bestaan. Kleding wordt bijvoorbeeld bij de ene verzekeraar binnen twee jaar helemaal afgeschreven, terwijl een andere verzekeraar daar vijf jaar over doet. Opvallend is dat de Postbank volgens de bond voor veel inboedelgoederen tien jaar lang de nieuwwaarde uitkeert. De Postbank wijkt daarmee sterk af van andere verzekeraars.

Niet in de voorwaarden
Verzekerden kunnen wat betreft de uitkering bij sommige verzekeraars dus beduidend gunstiger uitzijn. Wie de afschrijvingsmethoden echter wil checken alvorens een verzekering af te sluiten, krijgt het lastig. De manier waarop verzekeraars spullen afschrijven is volgens de bond namelijk meestal niet terug te vinden in de voorwaarden. Daardoor weten consumenten niet waar ze aan toe zijn als ze een claim indienen. Ook maakt dit het lastig om verzekeraars te vergelijken.

Klagen heeft zin
Volgens de Consumentenbond maakt dit het wel makkelijker om te klagen over een te laag uitgekeerde bedrag. “Consumenten zijn immers niet akkoord gegaan met de afschrijvingsmethode van de verzekeraar”. Klagen heeft bovendien zin. “45 tot 75 procent van de klachten die verzekeraars binnenkrijgen, leiden tot een hogere uitkering”, aldus de bond.

Binnen drie maanden
Klachten moeten eerst bij de verzekeraar zelf ingediend te worden. Wanneer er discussie ontstaat over de afhandeling, kunnen verzekerden zich wenden tot het Klachtinstituut Financiële Dienstverlening (www.kifid.nl). Van belang is dat de klacht binnen drie maanden wordt ingediend, anders wordt de klacht niet meer in behandeling genomen.

Stem / voeg toe:

nujij.nl ekudos msn-reporter  delecious.com digg google 



Lees ook de volgende gerelateerde artikelen:
Bespaar op je verzekeringen!
Verzekeringen niet altijd even zinvol
Wanbetalers zorg harder aangepakt
Verzekeringsmarkt moet transparanter (Deel 1)
Vijf tips voor mensen met een woekerpolis

Overige relevante mogelijkheden op Mister Money:
  • Mister Money Nieuwsbrief
  • RSS Feed van Mister Money
  • Overzicht opstal, woonhuis en inboedelverzekering
  • Vind hier uw reis verzekering
  • Gouden handdruk
  • Uitleg uitvaart en overlijdensrisico verzekeringen
  • Verzekeren, info diverse vormen
  •       Autoverzekering
          Bromfietsverzekering
          Oldtimerverzekering
          Caravanverzekering
          Levensverzekering
    Mister Money, getipt als beste vergelijkingssite voor zorg o.a. basisverzekering ziektekosten en de aanvullende ziektekostenverzekering!

    Zoeken:
    Vergelijken:
    Berekenen:
    Altijd het actuele financiële nieuws en rentes aangaande sparen, lenen, hypotheekrentes etc.?
    Ja, hou mij op de hoogte.
     
    Heb je op dit moment een lening?
    Ja Nee Weet ik niet