Over Mister Money | Contact
- Lenen
- Pensioen
- Beleggen

VVD en PVDA grootse bij verkiezingen: wat zijn hun standpunten

Auteur: Mister Money donderdag 13 september 2012
Bij de Tweede Kamerverkiezingen van woensdag zijn de VVD en de PVDA de grootste partijen geworden. Wat kunnen we verwachten in een regeringsakkoord als deze partijen gaan regeren? MisterMoney zet een aantal financiŽle standpunten van deze partijen voor je op een rij.

AOW-leeftijd

Dat de AOW-leeftijd wordt verhoogd naar 67 jaar, staat voor beiden partijen vast, maar wanneer dat gaat gebeuren, is nog een punt voor onderhandeling. De VVD wil de AOW-gerechtigde leeftijd versneld verhogen naar 67 jaar in 2018. Daarna wil de partij de AOW-leeftijd koppelen aan de levensverwachting. De Partij van de Arbeid (PVDA) wil de AOW-gerechtigde leeftijd gefaseerd verhogen. Eerst met een half jaar in 2017 en daarna in 2020 en 2022 opnieuw met een halfjaar. In 2025 komt de AOW-leeftijd dan uit op 67 jaar.

Hypotheekrenteaftrek

Hierover lopen de meningen van beide partijen behoorlijk uiteen. De VVD wil de hypotheekrenteaftrek behouden. Verder wil de partij aflossen bevorderen en de woningmarkt stimuleren door de overdrachtsbelasting voor starters af te schaffen. De PVDA wil de hypotheekrenteaftrek echter beperken tot 30 procent. Ook deze partij wil de overdrachtsbelasting voor starters afschaffen en voor overige kopers beperken tot 2 procent.

Zorgverzekeringen

Ook op het gebied van zorgverzekeringen valt nog veel te onderhandelen voor beide partijen. De PVDA wil een inkomensafhankelijke premie voor de basisverzekering en de zorgtoeslag afschaffen. Verder wil de partij geen eigen bijdrage voor de huisarts en geen liggeld voor mensen die in het ziekenhuis liggen.

De liberale VVD wil het basispakket alleen nog medische noodzakelijke zorg in het basispakket van de zorgverzekering. Alles wat niet werkzaam en kostenefficiŽnt is, moet eruit, stelt de partij. Verder wil de VVD het eigen risico verder verhogen en de zorgtoeslag aanpassen, zodat alleen mensen die dit écht nodig hebben het krijgen

Stem / voeg toe:

nujij.nl ekudos msn-reporter  delecious.com digg google

Lees ook de volgende gerelateerde artikelen:
Zou je wel ANW krijgen als jouw partner komt te overlijden?
Meer korting op pensioenen bij grootste fondsen
Pensioen checken gebeurt steeds minder
Vrouwen krijgen lager pensioen
Gepensioneerden leveren in door simpeler loonstrookje

Overige relevante mogelijkheden op Mister Money:
  • Mister Money Nieuwsbrief
  • RSS Feed van Mister Money
  • Pensioen, alles over
  •       Pensioengat, pensioenopbouw
          Advies pensioen en VUT
  • Pensioenen, de vormen
  •       Levensloop
          Lijfrente
          AOW
          Lijfrente koopsom

Vergelijken:
    Berekenen:
    Altijd het actuele financiŽle nieuws en rentes aangaande sparen, lenen, hypotheekrentes etc.?
    Ja, hou mij op de hoogte.

Heb je op dit moment een lening?
    Ja Nee Weet ik niet