Over Mister Money | Contact
Home  
Vergelijken
- Spaarrente
- Hypotheekrente
- Geld lenen
- Creditcard
- Betaalrekeningen
Nieuws
- Belasting
- Verzekeren
- Hypotheken
- Sparen
- Lenen
- Pensioen
- Beleggen

Werk aan de winkel

Auteur: Mister Money Vrijdag 12 februari 2010
Prominenten uit de financiŽle wereld spraken tijdens het 19de HypothekenEvent over het vertrouwen in de financiŽle sector. Een verhitte discussie werd het niet. De sprekers waren het vooral over ťťn ding eens. Er is een heleboel werk aan de winkel om het vertrouwen van de consument weer terug te winnen. Hoe het doel gerealiseerd gaat worden, werd tijdens het gesprek echter niet duidelijk.

Het rondetafelgesprek kende drie hoofdrolspelers. Namens het ministerie van FinanciŽn schoof Klaas Knot aan. Binnen het ministerie is Knot verantwoordelijk voor het beleid en regelgeving bij financiŽle producten. De Autoriteit FinanciŽle Markten (AFM) werd vertegenwoordigd door Theodor Kockelkoren. Hij is aansprakelijk voor het toezicht op de financiŽle dienstverlening aan consumenten. Lex Hoogduin, directeur van De Nederlandsche Bank, was de derde persoon die aan tafel schoof. Hoogduin houdt zich onder meer bezig met het economisch beleid en onderzoek, financiŽle stabiliteit en financiŽle markten.

Vertrouwen
Het vertrouwen in de financiŽle sector heeft na de kredietcrisis en een aantal schandalen een flinke deuk opgelopen. Uit een recent onderzoek van Miles Reporting blijkt dat maar liefst 60 procent van de Nederlandse bevolking geen vertrouwen meer heeft in de financiŽle sector. Een kleine meerderheid van de bevolking geeft aan nog wel vertrouwen te hebben in De Nederlandse bank, het percentage ligt bij het ministerie van FinanciŽn en de AFM met respectievelijk 45 - en 40 procent nog lager.

De cijfers liegen er niet om en volgens Theodor Kockelkoren kan de AFM dan ook Ďflink aan de bakí om het vertrouwen weer wat op te krikken. Maar, vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Volgens Knot kan het dan ook nog wel even duren voordat het vertrouwen in de financiŽle sector is wedergekeerd. Hij gaat uit van een periode van tien Š vijftien jaar. ďHet belangrijkste is dat er geen nieuwe schandalen meer komen. Dat is het zwaartepunt. Als er weer iets nieuws komt, dan zijn we direct terug bij af.Ē Hoogduin geeft aan dat toezicht houden niet eenvoudig is. ďWe zijn nu uitstekend voorbereid op de problemen van gisteren, maar niet voorbereid op de problemen van morgen.Ē Hij vindt dat het voor mensen duidelijk moet zijn wat ze van het toezicht kunnen verwachten. Transparantie is volgens hem belangrijk.

Normen
De vraag waarom het zolang duurt voordat de waakhond van de financiŽle markten overgaat tot het ondernemen van stappen was ook onderwerp van gesprek. De Autoriteit liet weten voor bepaalde trajecten nou eenmaal tijd nodig te hebben. Hiermee werd onder meer gedoeld op de affaire rondom DSB Bank. ďIn Nederland kennen we open normen. Eerst helderheid, daarna maatregelenĒ, aldus Kockelkoren. Het betreffende bedrijf wordt eerst grondig onderzocht en vervolgens wordt er hoor/wederhoor toegepast. Daarna hebben bedrijven nog de mogelijkheid om een bezwaar aan te tekenen. De rechtsbescherming in Nederland is vrij fors en het duurt dus wel even voordat het hele proces is afgerond. De AFM is wel van mening dat dit in de toekomst sneller moet. Gesloten normen zijn, volgens Knot van het ministerie van FinanciŽn, niet de oplossing. ďVoor gesloten normen zijn zowel voors als tegens te bedenken. De financiŽle wereld is nou eenmaal niet eenvoudig en er is geen sprake van een one size fits all model.Ē Simpele en gesloten normen kunnen volgens hem bijvoorbeeld leiden tot onrecht.

Veilige producten
Kockelkoren geeft aan dat aanbieders van financiŽle producten deze zelf kritischer moeten testen. Hij is van mening dat een consument bij het afsluiten van een financieel product er van uit moet kunnen gaan dat het een veilig product is. Daarnaast dient de klant goed geÔnformeerd te worden over de eventuele risicoís. ďMomenteel is dat nog niet geval en worden er producten op de markt gebracht die niet grondig genoeg getest zijn.Ē Met deze uitspraak legt hij de verantwoordelijk voor een groot deel bij de aanbieders. Knot voegt hieraan toe dat veilige producten niet bestaan, aan alle financiŽle producten kleven risicoís. Aanbieders moeten de consument helderheid verschaffen en er voor zorgen dat het product aansluit bij de klant.

Stem / voeg toe:

nujij.nl ekudos msn-reporter  delecious.com digg google 



Lees ook de volgende gerelateerde artikelen:
Hypotheken voor senioren
Huizenprijzen in juli omhoog
Kopen of huren? Starter kiest vaker voor huren
Daling hypotheekrente niet voldoende
Vergrijzing vormt bedreiging woningmarkt

Overige relevante mogelijkheden op Mister Money:
  • Mister Money Nieuwsbrief
  • RSS Feed van Mister Money
  • Overzicht dossiers o.a.
  •       Maandlasten
          Overwaarde
          Nationale Hypotheek Garantie
  • Hypotheek vormen
  •       Spaarhypotheek
          Aflossingsvrije hypotheek
  • Overzicht aanbieders hypotheek
  • Hypotheekrente overzicht

  • Zoeken:
    Vergelijken:
    Berekenen:
    Altijd het actuele financiŽle nieuws en rentes aangaande sparen, lenen, hypotheekrentes etc.?
    Ja, hou mij op de hoogte.
     
    Heb je op dit moment een lening?
    Ja Nee Weet ik niet